Samenwerken met GR3
Ontbossing, vervuiling,… het gebeurd dagdagelijks en over de ganse wereld. Samen met de 3e graad onderzochten we hoe de mens hiertoe bijdraagt.
Licht uit - verwarming omlaag
Tijdens dikke truiendag gingen we ook andere klassen en de ouders overtuigen om beter voor het klimaat te zorgen. Enkele dagen op voorhand gingen we al in de klassen al inspecteren of de lichten niet onnodig branden, de deuren niet openstonden terwijl de verwarming opstond,….
We maakten affiches en slogans die we in de ganse school gingen ophangen.
De weg van de banaan
Sommige groenten en fruit moeten een hele weg afleggen om tot bij ons in de winkel te raken. We bekeken welke reis de banaan moet maken voor wij ze kunnen opeten.
Seizoensgroenten
Welke groenten en fruit eet je best in de winter? Welke groenten en fruit komen uit verre landen?
Dat leerden we tijdens deze les. De kinderen brachten zelf in beeld welke groenten en fruit we best konden kopen in elk seizoen.
Afval rapen
Om groene voetstappen te verdienen, besloten we om afval te gaan rapen. Al snel zagen de kinderen dat er echt wel héél veel zwerfafval rond onze school te vinden was. En dat vonden we helemaal niet ok…
Flexichallenge
Wisten jullie dat de vleesproductie in hele grote mate bijdraagt tot de klimaatopwarming? De productie van vlees is namelijk heel vervuilend, kost liters water en energie.
Daarom besloten we om in onze klas de Flexi-challenge aan te gaan. We gingen één maand lang, twee keer per week geen vlees, vis of vleesproducten eten. We maakten affiches en probeerden zoveel mogelijk mensen te overtuigen om mee te doen. Ouders, grootouders, kinderen uit andere klassen, leerkrachten… ze deden allemaal mee.
Eerst proefden we in de klas enkele vegetarische producten. De kinderen moesten raden welke dingen van vlees waren en welke niet. Ze waren het erover eens: de meeste dingen waren lekker en dus van vlees gemaakt. Toen kwam de grote verrassing: het waren allemaal vegetarische producten!
De opwarming van de aarde
De opwarming van de aarde..wat is dat juist?
We leerden over het smelten van de ijskappen en de gevolgen hiervan. We leerden ook over de oorzaken van de klimaatopwarming en we zochten naar acties die we konden doen om dit tegen te gaan.
We besloten om ons project ‘De groene voetstappen’ te noemen. Met elke actie die we deden (met de klas of individueel) konden we voetstappen verdienen. Elke voetstap maakte de wereld weer net ietsje minder vuil.