Kinderen krijgen veel vertelkansen in De Steltloper. Ze worden uitgenodigd om hun verhalen regelmatig neer te schrijven en ze te illustreren. Bij de kleuters helpt de leerkracht daarbij. Een ‘vrije tekst’ komt dan ook tot stand op een vrij moment in het klasgebeuren. Kinderen kiezen er zelf voor. Ze bepalen het onderwerp en de vorm. Ze verzamelen al hun teksten in een speciaal daarvoor bestemde schriftje. Die wordt gekoesterd van in de kleuterklas.
Deze vrije teksten worden op vaste momenten door het kind voorgelezen in de klas, doorgemaild of opgestuurd of samengebracht in bijvoorbeeld een dichtbundel van de klas. Wat geschreven wordt, dient tot iets. Een vrije tekst bevat ook veel materiaal om in de klas verder mee te werken. Een mooie uitdrukking, een zeer geslaagde zinsconstructie, een opvallende rijm,… gaan niet onopgemerkt voorbij. Door hier de verdiende aandacht op te vestigen, bevestigen we enerzijds kinderen in wat ze al kunnen en inspireren we anderen om het ook zo eens te proberen.
Tot slot bieden de vrije teksten zeer geschikt materiaal om de spelling van woorden verder in te oefenen. Als blijkt dat bepaalde spellingsmoeilijkheden bij meerdere kinderen nog voor problemen zorgen, dan is dit een geschikt moment om dit aan te pakken. De woorden komen van de kinderen en dat verhoogt de betrokkenheid op het leerproces.