Hieronder vindt u verslagen van zowel de kinderen die nu op onze school zitten als oud-leerlingen die ondertussen al hun stappen hebben gezet in het middelbaar of hoger onderwijs.
Freinet betekent voor mij : het kind toelaten om zich te verwonderen en te laten overweldigen door de pracht van alledag, waar een volwassene dit slechts als standaard ziet en het op een afgeknotte, doffe wijze ervaart.
Door uw kind naar Freinet te sturen, zal deze prachtige blik op de wereld tot ver in de puberteit overleven en nooit helemaal uitdoven. Dit soort blik is belangrijk om out of the box te kunnen denken en dingen op een creatieve en inventieve manier aan te pakken. Freinetonderwijs heeft dit voor mij mogelijk gemaakt, waarna ik de cyclus van het secundair heb aangevangen zonder enige vorm van kennisachterstand.
Dankzij Freinetonderwijs heb ik het beste mogen meemaken van twee werelden en ben ik zelfbewuster en levenslustiger in het leven gaan staan. Bovendien zet Freinet ook zeer hard in op de vorming en ontwikkeling van een creatieve geest en sociale vaardigheden door talloze projecten.
Terwijl andere kinderen hun dagen vaak achter hun bureau sleten, kreeg ik de kans om de wereld in al zijn facetten te zien en niet slechts zijn ongenuanceerde en kleurloze weerspiegelingen op een stuk huiswerkpapier.
Ik ben dan ook nog altijd zeer dankbaar voor wat De Steltloper mij allemaal heeft bijgebracht en zal hier mijn hele leven lang de vruchten van blijven plukken.
Gerben Broers, student Latijn-Wiskunde 6de jaar en voormalig leerling van De Steltloper