Onderscheid tussen rijk en arm
Stagiaire Stien had voor vrijdag een hele leuke les uitgewerkt. De kinderen werden in 6 groepjes ingedeeld en kregen als opdracht: een tekening om het mooist inkleuren.
Al snel bleek dit niet zo’n gemakkelijke opdracht voor sommigen… Zo was er een groepje die slechts 3 kleurpotloden kregen en die moesten verdelen onder hun 5. Andere kregen wel kleurpotloden of stiften, maar de een al wat meer dan de andere of van net iets betere kwaliteit.
Er was ook één groepje dat nieuwe kleurpotloden, stiften, slijpers, plakfiguurtjes, wasco’s,… kreeg.
De reacties bleven dan ook niet uit:
“Ooooh, die hebben alles en wij niets!”
“Wees maar blij dat jij dat al hebt. Kijk eens hoe weinig wij hebben.”
“Wij hebben maar drie potloden en wij zijn met vijf. Dat is toch niet eerlijk!”
“Wij kunnen er toch niet aan doen dat wij zo veel krijgen. Wees maar boos op Stien.”
“Onze potloden zijn plat. Hoe kunnen wij nu kleuren?”
“Wij kunnen niet mooi kleuren, want wij hebben niets.”
“Nu snap ik het. Dat zijn de rijken, wij zijn de armen.”
Gelukkig werd het hele voorval rustig nabesproken en begrepen de kinderen wel waarom ze deze oefening hadden gedaan.
Dag van verzet tegen armoede
Dinsdag 17 oktober was het Dag van verzet tegen armoede. Ook in onze klas deden we mee. De kinderen konden een ganse dag ondervinden wat het is om met een beperkt budget te moeten rondkomen.
Net zoals vorig jaar kregen ze aan het begin van de dag een startbedrag: €15. Hiermee moesten ze die dag hun boterhammen (€4), jas (€2), koek (€2), fruit (€1), drinken (€2),… kopen. Ze konden hun geld ook gebruiken voor extra speeltijd (€4), vrije tijd op de computer,…
Maar we begonnen de dag met enkele vaste kosten. Het bedrag dat de kinderen moesten betalen voor elektriciteit, verwarming, licht en gebruik van het schoolmateriaal liep al snel op tot €10, waardoor er slecht €5 overbleef voor de rest van de dag.
Gelukkig konden ze tijdens de speeltijd geld verdienen door te werken.
Al snel waren er enkele kinderen die tijdens de eerste speeltijd €1 hadden bijverdiend. Sommigen gingen dit sparen, anderen kozen direct voor extra speeltijd waardoor ze plots €4 armer waren.
Na de eerste speeltijd kregen de kinderen plots te horen dat ze ziek waren en moesten betalen voor de dokter als ze wilden genezen. Ze konden ook ziek blijven, maar dan konden ze niet meer werken. Jammer genoeg hadden sommigen (door de extra speeltijd) hiervoor al geen geld meer.
Dat leverde de nodige frustraties op. Gelukkig waren er enkele kinderen die wilden gaan werken voor andere kinderen om hen te helpen.
Tijdens de middag waren er slechts een aantal kinderen die onmiddellijk hun boterhammen konden opeten. Anderen moesten eerst gaan werken of wachten tot iemand voor hen gewerkt had.
Zoals je wel kon lezen, was het dus weer een hele leerrijke dag. De kinderen waren onder de indruk, maar kwamen ook tot de vaststelling dat het voor sommige mensen elke dag zo is en dat vonden ze toch heel erg.